Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 aug 2018, 04:25

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Hydrofoil, ervaringen? 
Auteur Bericht
Member
Member

Ik vroeg mij af, heeft een van jullie wel eens geexperimenteerd met een hydrofoil boot? Ik heb afgelopen zomer met een hydrofoil gesurft en dat gaat heel mooi en kost bijna geen energie om heel erg snel te gaan, kan mij voorstellen dat dat met RC dan een vergelijkbaar effect moet kunnen hebben

met t surfen gaat dat zo:

phpBB [video]

08 apr 2018, 20:55
Share on FacebookShare on TwitterShare on MySpaceShare on Google+
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

Robbe had ooit de F1,
phpBB [video]

In Duitsland wordt veel gevaren met rc hydrofoil catamarans en trimarans. Het werkt prima ... Depron drijvers, simpele mast, verpakkingsfolie (bloemist) voor zeilen en airfoils en you are good to go....

phpBB [video]

Persoonlijk vind ik de airfoil voor rc niet zo’n aanwinst... het wordt snel instabiel. Tenzij je misschien erg groot gaat. Een ander leuk uitstapje is de wingsail. Is het een gigantic leap forward? Nee, denk ik niet. Maar wel leuk om ns mee te experimenteren....

phpBB [video]

Als je snelheid wilt gecombineerd met de termen R/C en zeil, dan ben je het beste af verwacht ik met een landzeiler....

08 apr 2018, 21:36
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

De uitdaging met hydrofoils is inderdaad dat je in geval van mandragende versies continue kleine correcties uit kunt voeren.. Dat heb je wellicht niet eens altijd door, maar die zijn essntieel voor het goed werken van zo'n setup.

In RC is dat eigelijk alleen mogelijk als je een flight-controller toe zou passen. Vanaf de wal heb je niet genoeg gevoel bij wat er gebeurd en loop je (te ver) achter de feiten aan..
Een PID controller loopt natuurlijk Ook achter de feiten aan, maar tenminste 'iets' sneller :)

In het verleden behaalde crashes, bieden geen garantie voor de toekomst

08 apr 2018, 22:24
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

De meeste op yt zijn erg instabiel. Soms vind je een parel:

phpBB [video]

08 apr 2018, 22:46
Profiel
Member
Member

Ah ik snap het, massatraagheid is iets dat ook zeker in je voordeel kan werken, zeker wanneer het is met dingen die van zichzelf erg instabiel kunnen zijn. (ook een mooi voorbeeld is raketten, model raketjes zijn erg nerveus en wild, de grote jongens heel stabiel ook als ze geen actieve thrustvectoring hebben

09 apr 2018, 15:29
Profiel
Member
Member

Ik denk overigens wel dat, net als met rc vliegen (en hydrofoil surfen ook) dat de vorm van de vleugel, aspectratio, afstand tussen vleugel en stabilisator en dehidral/polyhidral wel een noemenswaardig effect kunnen hebben. Een soort slowflyer in het water zegmaar, die met een gangetje van 10 a 20 kmh met een heel erg laag energieverbruik kan varen

09 apr 2018, 16:52
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

Stef, ben je van plan zoiets te gaan bouwen? Ben er zeker van dat inderdaad afmetingen, verhoudingen en absolute omvang/ gewicht er zeker toe doen... Wellicht is er nog heel veel door te ontwikkelen...

09 apr 2018, 17:25
Profiel
Member
Member

Niet concreet, gewoon rondkijken en ik had wat ideetjes dus dacht: ik open even een topic

09 apr 2018, 22:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]