Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 sep 2018, 19:52

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Prusa I3 MK3 3D Printer. Bouwverslag! 
Auteur Bericht
Member
Member

Hoewel dit bouwverslag vooral boeiend is als je zelf deze printer hebt gekocht, of overweegt te kopen en ik niet denk dat er hier veel mensen zijn die in
die categorieen vallen, plaats ik de video's hier toch maar. De eerste reden: Gewoon even delen wat ik hier uitvreet als één van de RCZ leden. De tweede
reden: Weer even wat activiteit hiero!

Nu over de bouw en de printer zelf, het is een 3D printer van het merk Prusa. Dit is het "originele" merk die met dit ontwerp printer is gekomen een paar jaar
terug en zeer succesvol is geworden in verkoopcijfers en vooral ook in de hoeveelheid klonen die er van gekomen zijn. De MK3 is de nieuwste versie met een
heel aantal toffe upgrades op hardware en software gebied. Nu ik een paar rollen plastic er doorheen heb op deze printer kan ik met zekerheid zeggen: als je
op zoek bent naar een 3D printer en je budget tot laat ik zeggen 1000 euro is raad ik deze zeer aan. Er zijn een boel goedkopere alternatieven (wanhao, anet etc)
maar die zijn als het op de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid aankomt een heel stuk minder.

Nou de bouwvideo's zelf:

phpBB [video]

phpBB [video]

phpBB [video]

De laatste moet ik nog afronden, renderen, exporteren en uploaden. Dat gaat nog een goede avond kosten (De export van 45 minuten op 4K resolutie levert
toch een bestand op van ongeveer 30/35GB)

Ik post hem hier wel als het zo ver is! Net als de review/ervaringen video die er nog na gaat komen.

01 mei 2018, 23:04
Share on FacebookShare on TwitterShare on MySpaceShare on Google+
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

Goeie serie! Ik zag toevallig gisteren nog wat video's over de printer (die heb je vast zelf ook wel gezien :P)
Nog best wat bouwtijd gaat hier in zitten (ja.. VOORAL als je der ook een video van maakt ;))

verplaatst naar Electronica Algemeen

In het verleden behaalde crashes, bieden geen garantie voor de toekomst

03 mei 2018, 16:45
Profiel
Member
Member

zoals die van Makers Muse en 3dprintingnerd? die hebben er toevallig een paar dagen geleden net wat nieuwe video's over gemaakt.

03 mei 2018, 18:33
Profiel
Team RC Zwolle
Team RC Zwolle

Yep.. die 2 inderdaad..

In het verleden behaalde crashes, bieden geen garantie voor de toekomst

03 mei 2018, 19:25
Profiel
Member
Member

phpBB [video]

De laatste is al weer klaar. T is een lange maar wou hem niet opdelen in twee stukken dus 't mot maar ;)

06 mei 2018, 11:09
Profiel
Member
Member

Intussen staat er 23 dagen en 16 uur op de teller van de printer en ik vond het een mooi moment om even een korte update te geven. Ik heb wat werk gehad om de printer helemaal zo te krijgen als ik wil (qua instellingen) maar ben nu helemaal tevreden, zeker voor een printer van een paar honderd euro.

Ik ben er achter gekomen dat hij vanuit de fabriek rijkelijk staat afgesteld als het gaat om de extrusie. uiteindelijk heb ik dit teruggeschroeft, de breedte van de extrusie teruggeschroeft, de printsnelheid (die standaard extreem hoog is) verlaagd en het resultaat mag er wezen!

Testblokjes zijn precies op maat (20x20x20mm blokje meet ik met de schuifmaat op 20.00mm op elke as) en de surface finish is top! hieronder zie je een macro foto van een print met de laatste settings.

Om een gevoel van schaal te geven heb ik er een 0.4mm nozzle naast gelegd.
Afbeelding

20 jun 2018, 23:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]